Wednesday, December 1, 2010

From Kepong to Danok

Aku sudah pulang ke Kuala Lumpur setelah bercuti bersama ibu bapa tersayang dr Utara. At da first place aku ingtkan percutian ini akn membosankan but turns out BEST ! Tak sgka lak Kedah leh suprised aku. Me n ma parents went to Perak and Kedah for 3 days from Saturday (27th Nov) till Monday (29th Nov). Kitorg pergi bertiga je. Selalunya Balan akn join gak trip cmni cm g Kelantan and Terengganu last year but since dier ader class AutoCad kat Yuyayiea dier tak dpt join. So let's see where I've been in these 3 days wonderful trip. Hehe


Kenduri Kawen Anak Mak Long Shamsiah at Ipoh, Perak.

First stop sblm g Kedah kitorg sggh Ipoh dlu pasal nk g kenduri kawen ni. Ni kenduri kawen anak cousin mak aku wich bole dikatakan kenduri kawen dua pupu aku r. Kat atas ni gmba my Mom with her cousin, Mak Lang Ida. Tp bukan anak cousin mak aku yg dlm gmba ni kawen but other cousin. Nama dier Mak Long Shamsiah. Tak smpt lak nk tgk gmba Mak Long Shamsiah tu. But aku tak kenal sgt dorg ni due to kitorg JARANG GILER contact. Soo time kenduri kawen ni aku mmg lost berdiri merata tempat tak tau nk tegur sape. Just tnya mak aku je ni sape tu sape. Fmly belah mak aku ni aku jarang jumpa pasal smuanya duk kat Perak. Mak aku mmg asal Perak but kitorg dah tak der kg pasal my Opah tggl dgn aku since like forever ag. So jarang la g Perak ni. Besides I am really BAD with my family. Even sedara mara blh ayh aku yg aku slalu jmpa pon aku jarang borak dgn dorg n time raya pon aku akn senyap giler like cm aku tak wujud pon kat situ. But aku rasa best gak pasal dpt tgk mak aku jmpa sedara mara dier yg lama2. Patu dpt gakla kenal pak cik mak cik aku yg aku tak penah2 kenal pon sblm ni. Hehe


Hotel Grand Crystal at Alor Setar, Kedah.

Ni gmba kat fountain dlm hotel aku stay spjg aku duk kat Kedah. Hotel ni not bad gak r n takder la grand manapon. But stil selesa n bilik kitorg pon ok. My sis yg book hotel ni so my parent ikut je la tdo kat sni. Satu mlm tdo kat sini 150 bucks but my Mom used her pension card so dpt la murah skit 120 bucks per night. Hotel ni pon dkt dgn bandar so senang la nk jalan g mana2. Cuma aku tak suka bilik hotel ni air panas dier panas time pagi je. Waktu len smua suam2 kuku je air klu pasang air panas. Patu breakfast s0-s0 jer dishes dier. Wah byk lak aku komplen. But da best thing about dis hotel ni dier ader Wi-Fi! Hehe.


Rumah Kelahiran Mahathir Mohamad at Alor Setar, Kedah.

Of kos klu parent aku dah bawak aku berjalan dgn dorg demands aku nk g tmpt2 historical ni dorg kena fullfill lah. Haha bukan maen aku. Well wut I can say I love to visit historical places even tho aku tak baper favour Malaysia punya history compare to World and Islamic history. So tmpt sejarah pertama aku g adalah Rumah Kelahiran Tun Dr Mahathir like ap yg gmba di atas ni tnjk. Rumah ni telah dijaga di bawah pengawasan Arkib Negara pada tahun 1992. Actually time aku jmpa mak Nadea time lawatan aku g Arkib dlu dier ader ckp kat aku soh g umah2 Perdana Menteri kiter dlu ni. Soo ni kire aku fullfill wishes mak Nadea gak la ni by visiting umah Tun Mahathir ni. Hehe. Aku ingtkan masuk tmpt ni kena bayar skali free upanya.

So inilah rumah asal Tun time dier grow up dlu. Dat's my Mom and Dad duk ddk n berdiri kat tgga. Lawa kan umah lama Tun ni. Sgt old skoool ! But of kos la nmpk cantek pasal Arkib dah cat br pasal nk bg preserve umah ni. Kang klu biar takder penjagaan ap je mau anai2 makan umah ni abesla runtuh.

Ni kat tgga nk masuk umah Tun ni. Sepatutnya takle tgkp gmba kat dlm umah ni but since takder org pon jaga aku pon sesuka hati la tgkp gmba. Hehe. Besides kitorg datang awal giler kot kol 10 wich mmg takder org n cleaners pon br nk start bersihkan kawasan2 umah ni.

Ruang Tamu

Surat beranak Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sijil Cambridge School Certificate time Tun laja kat Kolej Sultan Abdul Hamid

Salasilah keluarga Tun

Almari rak buku lama rumah Tun. Kat atas almari ni radio old skool dier.

Abah n Mama in Bilik Pengantin

Ruang belakang nk g dapur

Kat kawasan blkg umah lama Tun

Rumah pameran barang2 Tun

Ni kat dlm umah pameran wich bukan kat dlm umah asal Tun. Tgkp gmba dgn gmba lama Tun. Oh kat dlm umah pameran ni mmg bau arkib sgt cm arkib kat KL tu. Bau barang2 lama. Nek rimas lak idung aku bau. Hehe

Kartun Supermahathir yg digantung kat luar umah pameran


Kenduri Kawen anak Pak Cik Amran at Langgar, Kedah.

From left: Mak Cik Norsiah, da Bride, Pak Cik Amran, da Groom n Abah n Mama. Pak cik Amran ni best friend Abah time Abah kerja Felda dlu. So stiap kali dier trun KL mmg dier akan visit Abah kat Kepong ni n akn bwk macam2 buah tgn smpi Mama ckp dorg tak dpt nk bls balik buah2 tgn yg dorg kasi. Even kawen Along n Kak Ngah dlu dier dtg n tggu lama2 kat umah kitorg. So my parent felt obliged r nk g kawen anak dier ni. Stakat ni pon parent aku tak penah miss kawen anak2 dier. Oh Pak Cik Amran ni tersangatla kaya. Dier tauke kayu balak n barang2 hardware ni. Kenduri ni simple je takder bersanding bagai. Just ader tahlil den pengantin dtg makan2 den ramah mesra dgn org2 yg dtg. Dishes yg disediakan pon byk cm nasi kandar, laksam n cappati pon ader. Patu Abah ckp kenduri org Utara ni mmg smpi ke petang n mlm and he is right. Aku dtg kol 11.30 cm2 n stay smpi kol 3 lbey cm2 n org masih rmi ag datang umah Pak Cik Amran. Tak surut2 lak 2. Suka lak aku tgk ukhwah org kat sini. Besides umah Pak Cik Amran ni kat kawasan kg so org tua, bdk2 kecik n even bdk2 yg laja skola tahfiz pakai serban pon dtg umah dier.


Makam Diraja at Langgar, Kedah.

Kebetulan Makam Diraja ni betol2 kat blakang kawasan kg umah Pak Cik Amran ni. So aku n my dad pon sggh la jap g sni. Tp yg hampanya time aku g sni it's CLOSED ! Urgh. Smua pintu ader kat sini dikunci. Makam diraja ni kubur2 sultan2 Kedah. Smua kerabat diraja Kedah tanam kat sini. Makam diraja langgar ni cm Makam diraja Klang wich tmpt perkuburan2 for Selangor royalties. Fyi, kubur Tunku Abdul Rahman kat sini r. Dier kan anak Sultan Abdul Hamid who was Sultan Kedah dlu soo mmg dier ditanam kat sini r. No wonder la kubur dier takder kat Masjid Negara like Tun Abdul Razak n Tun Hussein Onn. Tu yg aku hampa sgt tak dpt masuk makam diraja ni. Huhu. Ayh aku ckp ader makam Raja Bersiung kat dlm makam diraja ni gak. But after aku google aku cm doubtful plk ap yg ayh aku ckp. Hmm.

Kawasan dalam Makam Diraja Langgar.


Masjid Albukhary at Alor Setar, Kedah

Aku tak penah taw pon ader Masjid Albukhary kat Kedah ni. Skali time nk g Langgar lalu kat tepi masjid ni n aku cm OMG ! Aku dahla sejak g Muzium Kesenian Islam kat KL ritu mmg klu ader pape kaitan dgn Albukhary ni aku akn rasa excited semacam. So time odwy balik dr Langgar I asked my Dad to stop by kat Masjid ni for solat prayers n sightseeing. Hehe

Seyes masjid ni cantik sgt ! Aku sgt suka akan design masjid ni. Architecture design dier mmg SEBIJIK cm Muzium Kesenian Islam. Even kubah2 dier pon kale sama warna biru smua. Mmg g masjid ni rasa tenang sgt aku rasa. Da one thing aku suka Albukhary ni dier akn terapkan elemen Islamic architectures kat buildings dier bina. Smua seni bina ni lak mmg cm seni bina Islam time zaman2 kegemilangan Islam in 15th century n so on. Oh aku br taw gak upa2nya ader satu ag Masjid Albukhary at KL kat Jalan Hang Tuah. Nmpknya kena g yg kat KL gak ni. Hehe

My Mom pose kat courtyard Masjid Albukhary

Indoor hallway nk ke dewan masjid. Selaen Masjid ALbukhary ni terdapat gak Universiti Antarabangsa AlBukhary, Hospital Albukhary n Souq Albukhary di kiri kanan masjid ni. Again, smua bangunan2 ni gak mmg ader Islamic architecture gak. Mmg bagusla Albukhary ni. Bukan masjid je dier bina tapi hospital,uni n shopping complex pon dier bina gak. Respek !


Muzium Diraja Kedah, Balai Besar Kedah and Masjid Zahir at Alor Setar, Kedah

Muzium Diraja Kedah ni btol2 kat dpn Masjid Zahir wich is the state mosque. Tmpt nipon mmg sgt dekat dgn hotel yg aku menginap. Ni gmba pintu gerbang Muzium Diraja tersebut.

Pintu masuk Muzium Diraja Kedah. Muzium Diraja Kedah ni asalnya Istana lama for Kedah royalties. It was also known as Istana Kota Setar and built in 1732. Wow since 18th century ag tuuu Istana ni. Binaan asal istana ni kayu but in 19th century dibina balik dgn menggunakan batu. Nama laen Istana ni Istana Pelamin pasal byk upacar perkahwinan anak2 Sultan KEdah pernah dilangsungkan kat sini. Istana ni besar gak but aku takle nk tgkp gmba kat dlm Istana ni pasal ader guards yg jaga. Patu stiap ruang dlm Istana ni mmg ader CCTV so klu tgkp mmg kantoi r. Kat dlm istana ni mmg cantek r. Penuh dgn barang2 diraja kerabat diraja Kedah n gmba2 sultan lama dorg. Oh Tunku Abdul Rahman juga dibesarkan di sini.

Abah wit beca kat luar Muzium Diraja Kedah

Ni plk gmba Balai Besar kat dpn Muzium Diraja Kedah. Balai Besar ni digunakan untuk upacara diraja n rasmi kerajaan negeri Kedah

Pandangan belakang Balai Besar Kedah

Masjid Zahir aka Masjid Negeri Kedah. Masa time aku smpi Alor Setar on Sabtu petang ader majlis ulangtahun Sultan Abdul Halim kat masjid ni. Mmg penuh khemah n karpet kuning di bentang kat masjid ni.


Rumah Merdeka at Alor Setar, Kedah


Rumah Merdeka was the last historical place yg aku visited time aku kat Kedah. Skali ag aku tak penah tau pon Rumah Merdeka ni wujud sepanjang aku hidup kat bumi Malaysia. Dah smpi Kedah ni barula aku taw upa2nya ader Rumah Merdeka ni pas aku nmpk signboard2 dier kat tepi jalan Alor Setar ni. Haha

Pose kat dpn Rumah Merdeka. Act time mula2 aku smpi Rumah Merdeka ni dier tutup wat sementara waktu. So my Mom and I tnyala pak cik yg jaga Rumah Merdeka np rumah ni tutup. Upa2nya rumah ni dimasuki air time banjir ritu. Sgt kesian ! Soryla aku ni mmg ader sentimental values skit klu dgn barang2 sejarah ni. Barang2 kat dlm umah ni telah di bawa keluar ke tmpt laen n akan dibuka kembali around Disember. Kitorg pon just mintak permission nk tgkp gmba kat luar2 umah ni.

Pandangan sisi Rumah Merdeka. Act Rumah Merdeka ni kepunyaan Tunku Abdul Rahman. Like Rumah Mahathir, rumah ini di bawah pengawasan Arkib Negara n telah di ambil alih oleh Arkib pada tahun 2003 for preservation. Asalnya tanah ni dimiliki oleh Che Manjalara who was Tunku's Mom n ia telah dihadiahkan kepada Tunku. Tunku byk spend most of his time kat rumah ni stiap kali dier balik Kedah. Rumah ni dinamakan Rumah Merdeka atas nasihat sahabat2 rapat Tunku like En Senu Abdul Rahman n Tan Cheng Lock.

Mama and kawasan laman Rumah Merdeka

Bot yg dimiliki oleh Tunku. Upa2nya Tunku ni minat nek bot n ap2 aktiviti yg berkaitan dgn sungai ni. Plus kat blakang Rumah Merdeka ni betul2 Sungai Kedah. So no wonder la Rumah Merdeka ni sgt prone to flood. Huhu


Danok at Songkhla, Thailand

So tmpt terahkir yg dikunjungi sblm pulang ke KL adalah DANOK ! Danok ni dkt sblh Bukit Kayu Hitam and dier macam tmpt shopping like Padang Besar and Pengkalan Kubor kat Kelantan. Spt tmpt2 yg len di Kedah aku tak penah tau pon tmpt ni wujud gak. Sblm bertolak g Kedah ni my Mom dah soh siap2 bwk passport in case nk masuk Danok. Upa2nya mmg masuk Danok gak kitorg. Hehe. Oh Danok ni juga merupakan transit nk ke Hatyai kat Thailand tu. Kat Bukit Kayu Hitam, Kedah ni mmg byk je taxi offer g Hatyai.

Kat dpn pintu masuk Thailand. Wow akhirnya aku dapat gak menjejakkan kaki ke Thailand. Wlupon tak g Bangkok at least g gak tmpt len kat dlm Thai kan. Hee

Kaunter imigresen Thailand. Kitorg masuk sini jalan kaki pasal klu nk bwk keta kat dlm ni kena ader geran keta. Kitorg lak taktau kena ader geran nk masuk sini so tu yg tak bwk siap2 tu. But still it's ok asalkan dpt wlupon kena jalan jauh skit dr tmpt parking kat dlm Malaysia.

Pejabat Imigresen Danok, Thailand. Spt biasa Raja Thailand sgt diagung2kan kat sni so mmg gmba Raja Thai mmg bole nmpk kat mana2 je.

Pemandangan dpn gate entrance Danok. Time aku smpi ni pagi ag dlm kol 11 so tak sesak ag. Skali pas aku jalan2 dlm kol 12 tmpt ni trus jadi sesak. Yewla lori kontena kuar masuk wat trade punya pasal.

Signboard jalan Danok.

Signboards pusat2 hiburan kat Danok.

Restoran Adinan like Adnan. Kat sini byk org Muslims n smuanya leh ckp BM. Loghat utara adaa n loghat Kelantan pon ader gak dorg ckp. Kat sini pon RM pon stil leh guna gak. So takyah susah2 nk tkr Baht. Hehe

Muslims women berjual tepi jalan. Nk makan kat sini pon senang pasal byk je Halal foods.

Abah texting Along, Balan and Kak Ngah time lepak kat gerai makan. Hehe

Christmas tree kat dpn hotel.

Paramount Palace Hotel. Bg aku Danok ni agak maju r. Macam2 dah ader kat sni. Abah ckp 10 tahun dlu kat sni mmg kayu je smua bgnnan kat sni. Ingtkan cm2 ag upa2nya mmg dah transform abes.

Ok da best thing about Danok ni SHOPPING ! Kat sni barang smua murah giler ! ! Aku mmg cm org giler lalu sni. Baju smua 15 bucks je ! Tak kesah la round neck tshirts ke, collar tshirts ke, jersey ke smua la rm15. Smua murah2. Patu bole tawar2 ag lak 2. Kat sni pon byk barang2 kulit, kasut n smua. Time dtg sni aku mmg geram pasal aku takder duet nk shopping sakan. Terpaksala wat muka tebal mintak duet mak ayah aku beli barang2. Hehe

Common scenery tmpt jual beli kat Danok. Barang2 dier mmg smua macam kat Danau Kota but lagi MURAH ! Hee

Bergambar kat dpn Thai taxi.

Akhirnya impian aku nk beli sling bag termakbul gak! 3o hengget je pas beli kat Danok r of kos. Asalnya 38 tapi pas tawar2 dptla 30. Bole bwk g kelas sem dpn. Hee

Selaen tmpt2 kat dlm gmba ni kitorg pon ader g tmpt len gak. Ader skali tu g Kubang Pasu kat Jitra pasal nk visited kwn Abah time keja Bernas dlu. Lalu kat area sni mmg maju gak r ader Secret Recipe, Pizza Hut n KFC smua n tmpt dier agak moden dr Alor Setar. Upanya br pasan Kubang Pasu kat tmpt Tun Mahathir dlu. No wonder la tmpt ni maju semacam. Time nk g sni lalu Anak Bukti so nmpk la Istana Anak Bukit kat tpi jalan. Seyes tembok2 Istana tu mmg GRAND abes ! Kagum btol aku. Den jmpa gak Arkib Negara cawangan Kedah + Perlis wich sgt besar n lawa ag dr Arkib kat KL tu. Ader skali tu kitorg g Kuala Kedah nk makan seafood. Kat Kuala Kedah ni stil nmpk ag kesan banjir pasal ader certain taman aku nmpk tu still flooded with water. Sian2. Huhu. Patu lalu gak sebelah Kolej Sultan Abdul Hamid sekolah Tun Mahathir n Tunku Abdul Rahman dlu. Ha time odwy g Bukit Kayu Hitam nmpkla signboard g UUM tmpt Mus laja n Matrik Changloon tmpt Yan laja dlu gak tapi takder sggh tmpt2 ni nk tgk cmner upa tmpt laja dorg pasal nk keja masa punya pasal. Overall trip g Kedah ni mmg best !




p/s: Suka dgr org ckp Utara. But sgt tak suka dgr org ckp Thai ! Haha

p/ss: It's December already. So I guess no more Harry Potter posts. Hmm

p/sss: Skang sgt giler lagu Rocketeer by Far East Movement feat Ryan Tedder (One Republic). Lagu ni sedap pon pasal ader Ryan tu nyanyi.

Nk pakai suar cm Ryan pakai tu bole x? Skang giler suar cm2 lak. Hehe

No comments:

Post a Comment

HaaA Ngomel JAngan TAk NgomeL !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...