Tuesday, March 2, 2010

Hindustan

Poster 3 Idiots

Mlm tadi aku tdo lmbt dlm kol 3.30 am cm2 pasal aku tgk citer hindustan. Tak penah2 la pulak sblm ni aku kemaruk citer hindustan. Dahla klas aku kol 8.30 am paginya 2 so takut la miss class pagi tu tapi Alhamdulillah aku tak miss n smpt bgn. Hehe. Actually mlm tadi aku layan citer 3 Idiots. Sumpah citer dier MMG BEST GILER n LAEN DR YG LAEN ! ! Aku mmg bg citer ni 10 bintang n 10 thumbs-up r. Even wikipedia ckp "3 Idiots has become the "highest grossing Bollywood movie of all time." So klu dah ckp cmni mmg GEMPAK r citer dier kan.Dah lama aku tak tgk citer hindustan se-best cmni. Citer Hollywood pon dah lama aku tak dpt vibe best tgk citer cm aku tgk citer 3 Idiots ni. Klu citer hindustan ni last yg aku rasa aku mmg rasa goosebumps time aku tgk time citer Kabhi Kushi Kabhi Gam time skola dlu. Memang bergenang tak tahan air mata aku tgk citer ni. Hehe.

3 idiots ni citer pasal 3 sahabt baek yg blaja sama2 kat ICE (Imperial College of Engineering). College ni merupakan engineering college yg 1st kat India n nk masuk sni n graduate kat college ni mmg payah giler. Patu antara 3 best friends ni ader sorg mamat ni (Amir Khan) genius giler r. Dier mmg suka wat bnda pelik2 n bukan nerd-type student yg suka baca buku n hafal2 24 jam. Dier ni lbey kpd mempraktikkan ap yg dier laja n tnjk kat smua org yg tak smestinya klu nk berjaya kena ngadap buku n hafal je. Actually, citer ni mmg lbey kpd crticize education system kat India (n many parts of other countries) yg amalkan sistem xam je n grading hence mybbkan students tak dpt berfikir out of the box n just blaja ap yg dorg kena suap je. Citer ni smua ader klaka, drama, sedey and action tapi action ni kurg skit r. Aku mmg salute giler to pembuat skrip n director dier pasal wat cite yg sgt GENIUS n best giler ditonton wlupon citer ni lama 3jam lbey cm citer2 hindustan len. Patu dier punya part2 nyanyi pon tak byk n klu ader pon lagu2 dier smua best n dancing dorg mmg klaka. Aku tgk citer ni mmg tak abes2 gelak. Klu ader part2 sedey tu aku pon bergenang gak r air mata. Kareen Kapoor pon berlakon gak of kos dier jd awek Amir Khan tapi love story dorg pon tak meleret2 n meleweh2 cm citer hindustan len. Simple je love sory dorg. Aku tgk citer ni pon pas Redza soh aku tgk cuz dier ckp senior debat dier dah berulang2 kali tgk citer ni. Abg aku pon kata citer ni best. Tapi yg aku tgk ni gmba tak lawa sgt cm HD DVDrip yg aku slalu dload tapi aku tibe2 rasa nk tgk gak pasal ramai yg kata best. Soo korg smua patut tgk citer ni n mmg berbaloi r korg ngdap laptop or tb tgk citer ni. Hehe.

Poster Jodhaa Akbar

Last week pon aku layan citer hindustan ag. Dis time aku layan kat HD tb umah aku pasal citer yg aku tgk ni gmba dier cantek giler. Citer yg aku tgk last week ni Jodha Akbar. Aku n ayah aku layan citer ni dr kol 1 am lbey smpi 4 am lbey smpi Abg aku nk tgk match Arsenal pon dier kena kuar umah g tgk kat umah kawan dier. Haha. Citer ni mmg dah lama giler aku nk tgk dr dlu pasal citer ni ader unsur2 history. Jodha Akbar ni citer pasal Raja Mughal yg ketiga yg rule India time dlu2 n dier ni merupakan raja yg paling great in Mughal history r. Fyi, Mughal = Mongol n yes Mughal adalah kerajaan Islam. Time ni King Jalaludin Akbar ni nk conquer kingdom2 laen kat dlm India ni dier terpaksa kawen dgn sorg Princess Jodha 4m Rajput yg beragama hindu so dat Raja Rajput ni bole jadi salah satu territory Mughal dynasty. Ala cm kiter laja sejarah Melaka la dlu cm klu Sultan Melaka tu nk rpatkan hubungan diplomatik dgn kerjaan laen dier akn kawen dgn kerabat diraja kerajaan laen tu. For example Sultan Melaka kawen dgn Hang Li Po. Raja Jalaludin ni dilakonkan oleh Hrithik Roshan while Princess Jodha ni Asihwarya Rai yg berlakon. Citer ni takder la se-MELETOP cm 3 Idiots tapi still best gak bg aku pasal dier tnjk zaman kegemilangan Mughal kat India during the reign of King Jalal ni. Dlm citer ni korg ley tgk betapa canteknya istana2 yg ader kat India ni n betapa kayanya kerabat diraja Mughal n Indian kingdoms ni. Citer ni dier pon nk tnjk la yg time King Jalal ni dier amalkan religious tolerance kat empire dier wich hindus n Muslims bebas amalkan agam dorg masing2. Tapi yg aku tak paham tu smpi abes citer pon si Jodha tu tak masuk2 gak Islam wlupon dah kawen dgn King Jalal yg Islam ni. Si Jalal ni bole pulak ckp yg bini dier akn terus amalkan hinduism. Hmph pelik. Tapi kiter manala taw pasal sejarah ni kan. Myb kat dlm buku dier ckp je yg princess tu kawen dgn raja tu so kiter assume princess tu dah masuk Islam but who knows myb dier tak msuk Islam sbnrnya. Myb director ni portraykan keadaan ni. Overall, citer ni seswai ditonton bg sape2 yg minat Sejarah Mughal n Aishwarya Rai pasal Aishwarya Rai dlm citer ni cantek giler n rambut dier SUPERB OKAY ! ! Haha. Panjang giler n cantek nk mampos rambut dier..

So pani aku harap aku dpt tgk citer My Name is Khan pulak. Org kata citer ni mmg best. Besides slalunya klu citer Shah Rukh Khan berlkon ni mmg best smuanya. Nk tgk kat cinema cm limited je screening dier n aku tak tau ader lagi ke tak dier tayang kat cinemas. Klu tak dpt tgk kat cinema pon takpe lama2 nt kuar gak kat tenet so ley dload. Hehe...




p/s: Akhirnya dapat gak add subject Econs wlupon time Pre-Reg tu aku dah naek giler duk ulang alik g G.O Econs settlekan prob aku takle add subject ni. But seyesly Pre-Reg mmg CRAZY tapi aku cm suka lak da anxiety n anticipation time nk add2 subjek ni. Hehe

No comments:

Post a Comment

HaaA Ngomel JAngan TAk NgomeL !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...