Saturday, August 7, 2010

Tu Jaane Na

Currently I am in a state of UNCERTAINTY. Everything is uncertain for me like my future, my studies, my future job, my love life and lots more. But things dat bothering me so much lately is I don't know what I am going to be or kat mana nk keja nt after I have graduated from Yuyayiea. Seyes klu skang org tnya aku nk keja kat mana nt n jd ap aku taktau nk jwb ap. Klu dlu masa aku duk smgt2 nk amik HS n duk bising2 n bangga kat org I am HISTORY student, aku ckp kat dorg yg aku nk jadi HISTORIAN, ARCHAEOLOGIST, CURATOR dan apa2 la bidang kerja yg berkaitan dgn HISTORY. Tapi smua itu dlu, skang tidak lagi pasal big part of myself tells me dat I am seriously not qualified nk dapat kerja2 cm2. Klu nk jadi HISTORIAN, kena betol2 ader deep knowledge in HISTORY yg korg btol2 minat and at least in Master n PhD brla bg aku seseorg tu dah dpt lesen L nk panggil org tu HISTORIAN. ARCHAEOLOGIST? Aku pon bukan dr department Archaeology mmg berangan laa kan nk jadi archaelogist. Sama la gak klu nk jd curator. So aku terasa Arwen ckp "Nothing is certain" kat aku instead to Aragorn in Lord of the Rings trilogy klu nk bygkan keadaan aku skang ni. Huhu.

Sem ni aku cm agak pressure pasal ader satu lecturer ni nama dier Dr Abd Rahman Tang dier smgt giler n push aku smbg Master n Phd in History. Ini smua gara2 he found out yg aku la seolah2nya da only one PELAJAR HARAPAN kat Deparment HISOTRY Yuyayiea tu yg bole smbg Master n Phd after aku graduate nt due to my so-called-bagusla-sgt CGPA. Aku ni dahla benci nk wat research apatah ag klu nk smbg Master and Phd. Issh2. Dr Tang ni Chinese yg dah convert to Islam n he's BLIND. Yes blind. Tapi dier ni sgt bagus giler pasal aku rasa klu kat department HISTORY tu dier la yg paling smgt skali in HISTORY2 ni. Klu lecturers len just ajar kitorg subjek2 HISTORY ni, dier pulak duk bangga2 HISTORY itself n soh kitorg blaja HISTORY in dynamic way. Dier even kutuk2 department HS yg len macam Pscyhology, Communication n Political Sciences n try to make us proud to become HISTORY student. Even tho klas dier sgt bosan pasal dier ckp n baca je from his braille books time ngaja (dah kata blind, nk ngaja cmne ag. Aku siap tdo ag pasal dier bukan nmpk aku tdo pon dlm klas dier. Jahat giler aku! Haha) aku sgt respect kat dier pasal dier sebole2 tak nk kitorg as HISTORY students terlampau complacent blaja HISTORY. Dier soh kitorg jd critical n sentiasa question sama ada sources HISTORY yg kitorg laja slama ni betol ke x. Other than that, dier tak mau ajar sbjk HISTORY ni as a dead subject but as something new n in modern way. Yg wat aku respect2 dier lagi kat dier ni lupon dier dah dpt Phd dier stil tgh 3 researches in HISTORY. Klu aku dah dpt PhD tu ckp la dah taknk wat research2 dah. Nk berehat je. Hehe. Baru2 ni dier ader jumpa aku n Nisa personally n cm pujuk kitorg supaya smbg Master n PhD. Patu klu bole dier nk cr sorg yg bole wat research in Islamic HISTORY. Aku ckp kat dier yg aku ni agak berminat la in Islamic HISTORY n in fact minat aku agak to Islamic HISTORY compare to Western HISTORY. Den dier ckp klu kamu nk wat research in Islamic HISTORY kamu kena betul2 pandai Arab. Den it hit me naperla aku tak penah pikir bnda ni pasal klu nk wat research in Islamic HISTORY ni kena betol2 pandai in Arabic bcuz yela 90% Islamic HISTORY kiter ni comes from Arabic sources. Klu nk wat gak bole je tapi tak mencabar n bagusla research nt pasal depends on yg translation je wich secondary sources. HISTORY ni klu nk wat research sebole2nya kena guna primary sources je cm artifak, manuskrip n ap2 je yg original brla research tu bermutu. Still, Dr Tang harap aku n Nisa jaga pointer kitorg maintain Dean List smpi kitorg grad nt n smbg Master n Phd after dat. Pas dah kuar blik Dr Tang aku duk pikir2 n taktau nk smbg kex Master n Phd. Keja pon taktau nk keja ap apatah nk smbg laja. Huhu.

Klu sblm ni aku ckp aku nk kerja kat Arkib or Muzium Negara tapi smuanya tu dah berubah pas aku g visit both places br2 ni. Muzium Negara kiter ni sgtla tak menarik n takder barang nk display pon. Sgt memalukan. Tapi aku nk salahkan Muzium Negara pon takle gak pasal barang2 HISTORY kiter smua penjajah dah angkut bwk balik negara dorg. Klu Arkib Negara lak tempat dier tak live lngsg. Smuanya old skool je even org2 yg kerja kat sni smua org2 tua je. Biasala mana la ader org muda cm aku minat HISTORY skang ni apatah ag nk keja kat tmpt2 HISTORY ni. Tapi aku rasa da main reason aku tak minat nk keja both places ni pasal aku tak minat HISTORY Malaysia ! Seyes aku mmg tak selera btol klu menghadap HISTORY Malaysia ni. Yes aku mmg choosy n ngada2 pon suka HISTORY luar negara kiter je. Ntah nape aku dah try byk kali nk suka HISTORY ngara kiter sndri aku takle gak nk suka. Tapi tula klu nk jadikan HISTORY as career aku in da future tempat2 ni je la choices aku. Aku selalu berangan nk g kerja kat British Museum. Mmg aku rasa idop aku time kerja tu msti tak bosannya pasal discover sth new je kat British Museum tu. Kadang2 2 aku smpi pikir klu dpt jadi cleaner kat Brtish Museum tu pon jadi la. Haha. Tgkla betapa desperatenya aku nk kerja kat sana. In the end, aku just let the time goes by n just see what happen in da future. Hmph.

Baru2 ni aku ader g arkib selama 2 hari pasal ader workshop Pendiskripsian Bahan Sejarah 4 HISTORY students yg amik subjek Research Methodology. Kerja kitorg kena duk telaah fail2 kerajaan yg lama n wat description pasal fail 2. Group aku dpt fail dr Penang tahun 1949. Soo agak cool gak r tgk fail2 kerajaan negeri Penang time ni. Aku pulak bernasib baik pasal smua fail yg aku dpt nipis2 je n senang nk interpret. Classmates aku yg len ader yg dapat plan daerah la, gran tanah la soo agak payah r nk describe. Soo aku pon dapat siapkan dgn begitu cepat n smua org cm jeles je aku siap awal. Haha. Pas dah siap ni aku taktau nk g mana aku g jumpa mak Nadea n Arep. Fyi, mak dorg ni kerja kat Arkib n ofis dier pulak kat ats Dewan Penyelidikan ni je wich tmpt aku n classmates aku wat research. Aku dgn muka tak malunya dgn selamba adab je ketok pintu bilik mak dorg ni tegur smua. Seyes, jumpa mak Arep mmg best ! Aku mmg tak awkward langsung borak dgn mak Arep n wlupon ni 1st time aku br borak dgn dier aku rasa aku cm dah kenal lama je mak cik Sulasteri ni. Mak Arep citer macam2 kat aku. Jawatan dier kat Arkib ni Ketua Cawangan Dokumentasi. Dier citer Arkib ni sbnrnya ap kat aku. Br aku tau klu bahan2 sejarah ni sbnrnya ader 3 badan yg jaga - 1st Muzium preserve bahan2 cm artifak, fossils, monumen n sth like dat, 2nd Arkib preserve bahan cm dokumen like manuskrips, surat2, video n sewaktu dgnnya and 3rd Library simpan buku2 or secondary sources ni. Den dier tnjk kat aku cmner btk quotation bahan2 arkib ader kat dlm buku. Patu dier citer ap keja dier. Mak Arep in charge fill in da gaps for bahan2 sejarah yg takder. Contohnya klu sejarah from 1989 till 1990 ader gap kat tgh2 dier kena g cari r bahan2 sejarah ni or cari orang2 yg tggl time ni n wat interviews. Dier citer ag yg kiter ni bahan sejarah tak byk cm kat luar negara tu. Orang Melayu kiter tak suka menulis n rekod bnda2 ni so tu yg tak byk sgt bahan sejarah kat negara kiter. Besides negara dorg tu penjajah so dah byk barang kiter ader kat sana. Dier citer byk giler barang kiter ader Arkib UK and Belanda. Patu aku tnya dier naper kiter tak dpt nk bwk blk barang2 kiter smua kat sana? She replied mmg dah ader undang2 kat Geneva punya konvesyen yg klu penjajah2 ni dah 'curi' bahan2 sejarah kiter dorg takyah pulangkan n kiter pon takle mintak balik. In fact klu kiter nk mintak blk sgt kiter kena beli bahan2 sejarah tu. Pulak dah. Mak Arep ader soh gak aku smbg Master n Phd as I have expected already. Dier ckp pilih r tajuk yg menarik2 n org tak penah wat lagi. Dier ckp slalunya klu org M'sia yg smbg HISTORY kat UK dorg selalu kena anta kat Hull University. Aku ader gak bgtau Mak Arep yg aku ader g Louvre kat Paris n betapa cantiknya umah Napoleon Bonaparte kat dlm Louvre tu. Den dier ckp kat Malaysia ni ader gak kiter preserve umah2 org2 lama sejarah ni mcm Memorial2 Perdana Menteri kiter dlu2. Aku tnya gak dier ap barang yg paling berharga skali kat dlm arkib ni n dier ckp byk sgt n salah satu bahan sejarah time Belanda jajah Malaya. Other than that, citer pasal Arep n Nadea pon ader gakla kuar. Dier ckp yg anak2 dier ni tak suka sejarah la cm aku. Haha. Pas dah jumpa Mak Arep ni aku cm jeles lak Arep n Nadea ader mak yg minat HISTORY n have same passion dgn aku. Klu mak Arep n Nadea jd mak aku msti aku borak tak benti2 dgn dier bout HISTORY n msti kitorg wat researches sama2. Haha. Aku bukannya nk ckp yg aku tak bersyukur dgn mak aku sndri cuma my mom she is not dat fully educated n blaja pon smpi sekolah menengah je. Bnda2 ilmiah cmni kitorg tak penah discuss sama2. Just discuss typical family talk je. But still I love my Mom.

Paper The Straits Time tahun 1963 wich aku curi2 tgkp gmba tapi kantoi gak dgn org Arkib. Dier soh aku buang tapi of kos la aku takkan buangnya kan. Hehe. Nmpk time ni smua tgh nk jadikan Malaya, Sabah S'wk smua Malaysia n of kos tgh gado dgn Indonesia.


Well enough said bout my ntah pape passion to HISTORY. Br2 ni gak aku ader jumpa my bestfriend from Egypt si Ihsan. Best dpt jumpa Ihsan n cm biasa kitorg hangout kat tmpt feveret kitorg klu kitorg jumpa wich is OU. Kitorg borak tak benti2 n byk btol citer kitorg share sesame kitorg. Selaen Ihsan, aku smpt gak r jumpa Piah, Mayam, Tikah, Sam, Fifie, Arep n Nadea kat Yuyayiea. Tapi dis time skjp je la jmpa pasal masing2 ader hal. Piah blanja kitorg smua org air kat HS Cafe. Time ni si Arep, Fifie n Sam tak abes2 duk borak psl Engin soo aku mmg tak dpt nk join skali r ap dorg borak. Yg Sam lak tak abes2 duk sakat aku dgn pointer aku as usual. Ha br pasan muka Sam FLAWLESS giler ! Dah umur 21 muka licin bersih takder jerawat. Jeles lak aku. Haha bole plk aku jeles. Aku ni pantang skit nmpk muka org takder jerawat2 ni esp muka lelaki. Aku nk borak lama2 dgn Piah tapi tak dpt pasal dier ikot Mayam time tu g Liqa'. Tapi Piah ckp dier ader nt time raya soo bolela nt aku tarik dier g konvoi ramai2 raya cm tahun lepas. Tupon klu jadi lagi la nk wat convoy raya ag thn ni. Hehe



p/s: One thing bnda yg aku CERTAIN is dat aku dah GILER HINDUSTAN ! Haha. Byk giler muvies Hindustan yg aku dload n stakat ni aku tgk smuanya BEST ! Klu trend skang bdk2 kiter ni duk layan Korea aku lak nk tkr trend layan HINDUSTAN cm time skola rendah dlu2. Bg aku LOVE STORY HINDUSTAN lagi BEST dr Koreans. Soryla yew Korean die-hard-fans. Hehe.


Waahh visitors blog aku dah mencecah 10000 ! Terima kasih la yew kepada pengunjung2 yg visit blog ni secara voluntary or involuntary wlupon aku tgk byk yg dtg smua involuntary. Haha



p/ss: Tu Jaane Na means 'yet you remain unaware' in Hindi. Takder kena mengena dgn post ni pon. Saje je letak pasal currently ni favourite song aku from film Ajab Prem Ki Ghazab Kahani wich aku dgr berpuluh2 kali. Haha

2 comments:

HaaA Ngomel JAngan TAk NgomeL !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...